
Assassin’s Creed Shadows – Teszt és Értékelés
Fedezd fel, hogyan hozza el az Assassin’s Creed Shadows a régóta várt japán helyszínt és a lopakodás új dimenzióját!
Az Assassin’s Creed sorozat évről évre új helyszínekre kalauzol el minket, és az egyik legnagyobb és legrégebbi rajongói vágy végre valóra vált: eljutunk a feudális Japánba. Az Assassin’s Creed Shadows két főhőssel, Naoe-val, a shinobival és Yasuke-val, a legendás afrikai szamurájjal hoz új színt a franchise-ba. De vajon ez elég ahhoz, hogy az élmény valóban friss és emlékezetes legyen? Nézzük, hogy teljesít a legújabb epizód!
Történet és Hangulat
A történet a 16. századi Japánban, az Azuchi–Momoyama korszakban játszódik, egy olyan időszakban, amely tele van intrikával, klánháborúkkal és a szamurájok uralmával. A két játszható karakter, Naoe és Yasuke, eltérő háttérrel rendelkeznek, de sorsuk összefonódik.
A történet tempója jól eltalált, és bár az Assassin’s Creed játékoknál nem mindig a sztori a legerősebb elem, itt kifejezetten élvezetes. A fordulatok kiszámíthatóbbak, de a karakterek dinamikája – különösen a két főszereplő közötti kontraszt – izgalmassá teszi az élményt. A japán kultúra részletes kidolgozása és az autentikus környezet pedig még inkább elmélyíti az atmoszférát.
Játékmenet és Harcrendszer
A játékmenet két teljesen eltérő stílust kínál a két főszereplőnek köszönhetően:
- Naoe, a shinobi, a lopakodás mestere. Árnyékban rejtőzve, parkour-mozdulatokkal közlekedve és halálos kunaiokkal tisztítja meg az utat. Lopakodós küldetései a régi Assassin’s Creed-ek hangulatát idézik, de még gördülékenyebb mozdulatokkal és változatosabb lehetőségekkel.
- Yasuke, a szamuráj, egy tank a csatatéren. Kardpárbajai brutálisak, mozgása társánál lassabb és lomhább, de elképesztő pusztítást végez a csatamezőn. A harcrendszer olyan érzést kelt, mintha egy valódi szamurájfilm részesei lennénk.
A játék engedi, hogy a küldetésekhez rugalmasan közelítsünk, de néhány esetben a lopakodás vagy az erőszakos megoldás kényszerítettnek érződik. Az MI sem mindig tökéletes: a lopakodós részeknél néha túl gyorsan felfedeznek, máskor viszont indokolatlanul vakok az ellenfelek.
Világ és Felfedezés
Az Assassin’s Creed Shadows világa egy látványos, élő-lélegző Japán, amely tele van aprólékosan kidolgozott városokkal, falvakkal, erdőkkel és szentélyekkel. A nappal-éjszaka ciklus és az időjárásdinamika (pl. esőben nehezebben vesznek észre, miközben az őrök fedett helyekre húzódnak, hóban lassabb a mozgás) hatalmas pluszt ad az élményhez.
A nyílt világ nemcsak gyönyörű, hanem tartalom is van benne. Rengeteg mellékküldetés, rejtett titkok és történelmi utalás színesíti az élményt. A feudalizmusban élő japán emberek mindennapjainak bemutatása különösen jól sikerült.
Grafika és Hangzás
A játék lélegzetelállítóan gyönyörű. A karaktermodellek részletesek, a fény-árnyék effektek és az animációk pedig elképesztő szintet képviselnek. A továbbfejlesztett Anvil motor hatása jól megmutatkozik a látványvilágban.
A hangzásvilág is kiemelkedő: a japán hagyományos hangszerek keverednek modern, feszültséget fokozó dallamokkal, a szinkron pedig kiváló (különösen a japán nyelvű).
Főhadiszállás fejlesztése
Az Assassin’s Creed Shadows egy teljesen új mechanikát vezet be a sorozatba: a főhadiszállás fejlesztését. A játékosok egy saját bázist alakíthatnak ki és bővíthetnek a történet előrehaladtával, amely nemcsak esztétikai szempontból változik, hanem funkcionális előnyöket is biztosít. Új épületek építésével és meglévő létesítmények fejlesztésével különféle lehetőségeket oldhatunk fel, például jobb felszereléseket készíthetünk, erősebb szövetségeseket toborozhatunk vagy éppen hatékonyabb felderítési lehetőségeket érhetünk el. A főhadiszállás egy bővíthető és fejleszthető központ, amelyet a játékos saját stratégiájához és játékmenetéhez igazítható.
Testreszabási szabadság
A Shadows hatalmas mértékben kibővíti a testreszabási lehetőségeket, hogy minden játékos a saját stílusához igazíthassa az élményt. Az egyik legfontosabb újítás a Canon mód. Ebben a játékos egy előre meghatározott narratívát követ, kikapcsolt állapotban lehetővé teszi a játékosok számára, hogy maguk hozzanak döntéseket, így alakítva a történetet. Nyelvi szempontból is testre szabható az élmény, hiszen az Immersive mód lehetővé teszi, hogy a karakterek az anyanyelvükön beszéljenek, így a japán szereplők japánul, az angolok angolul, míg más népek a saját nyelvükön szólalnak meg. A játékosok a Guided módban eldönthetik, hogy a térkép milyen mértékben segítse őket, míg a rejtett penge beállításai között is testreszabható, hogy minden ellenfelet azonnal kivégezzen-e vagy sem. Az egyéni élmény fokozása érdekében a küldetések teljesítésére is különféle stratégiák léteznek: a játékos maga is keresheti a célpontot, vagy felderítőket küldhet, hogy megkönnyítsék a dolgát. Ez a fajta rugalmasság eddig még nem volt ilyen szinten jelen egy Assassin’s Creed játékban sem.
Összehasonlítás és Fejlődés
Ha az előző részekhez hasonlítjuk az Assassin’s Creed Shadowst, rengeteg fejlődést lehet észrevenni benne:
- A lopakodás végre visszanyerte a korai részek precizitását.
- A harcrendszer Yasuke esetében az Origins-Odyssey-Valhalla vonalat követi, de sokkal dinamikusabb.
- A nyílt világ kevésbé tűnik „üresnek” és jobban reagál a játékos cselekedeteire.
Viszont a fejlesztők néhány régi hibát nem küszöböltek ki teljesen, így például a MI néha még mindig gyengélkedik.
Értékelés (1-10 skálán)
- Lopakodás és harcrendszer – 9/10
A lopakodás tovább fejlődött, mert új mozgásformák – például kúszás és bambuszcsövön keresztüli levegővétel – kerültek be, valamint az ellenfelek viselkedése is kifinomultabb. Ugyanakkor néhol túl érzékenyek az őrök, és gyorsabban észrevesznek, mint korábbi részekben, ami frusztráló lehet. - Világ és történet – 8.7/10
A japán dizájn látványos és hangulatos, az évszakok változása pedig még élettel telibbé teszi a világot. A történet ígéretes, de kérdés, hogy a két főhős közötti egyensúly hogyan működik majd hosszú távon. - Grafika és hangzás – 9.5/10
A látvány lenyűgöző, különösen az időjárási effektek és a fény-árnyék játék kiemelkedő. A japán szinkron autentikus élményt ad, és a zenei aláfestés tökéletesen illeszkedik a korszakhoz. - Nyílt világ tartalma – 8.7/10
A nyílt világ nemcsak hatalmas és részletgazdag, hanem ténylegesen változik az évszakokkal és az időjárással. A dinamikus NPC-k és az új tevékenységek – például a felderítők küldése vagy a főhadiszállás fejlesztése – sokat hozzáadnak az élményhez.) - Mellékküldetések és egyéb tevékenységek – 8.2/10
Sok opcionális tartalom van, de néhány ismétlődő küldetés és kevésbé érdekes mellékszál kissé lehúzza az értékelést. A történetvezérelt mellékküldetések erősek, de a random tevékenységek változatossága még javítható lenne.)
Végső értékelés 9/10:
A világ nemcsak szép, hanem ténylegesen élő és változó, és a játékos döntései is komolyabb hatással lehetnek a főhadiszállásra és a játékmenetre. Összességében egy kiváló Assassin’s Creed játék, amely ugyan nem forradalmasítja a szériát, de az eddigi elemeket mesterien összegyúrja és kibővíti.
Végszó
Az Assassin’s Creed Shadows egy nagyon erős belépő a franchise történetében, amely végre elhozza a rajongók által régóta áhított feudális Japánt, gazdag atmoszférával és emlékezetes karakterekkel. Azok számára, akik szeretik a klasszikus lopakodásra építő Assassin’s Creed élményt, és azoknak is, akik az újabb, dinamikus harcrendszerrel rendelkező részeket kedvelték, ez a játék egyaránt tartogat izgalmakat.
Számunkra az élmény rendkívül magával ragadó volt – a két főhős eltérő harci stílusa folyamatosan változatos kihívásokat kínált, a dinamikus világ és az évszakok váltakozása pedig még inkább elmélyítette az élményt. Bár kisebb egyensúlybeli hibák és néhány ismétlődő elem előfordul, összességében az Assassin’s Creed Shadows egy látványos és tartalmas epizód, amely méltó folytatása a sorozatnak. Akár veterán játékosként, akár új belépőként vágsz bele, garantáltan egy felejthetetlen kaland vár rád.